De Weideman: Vrijwillig weiden, de koe aan het stuur

30 mei 2014

Vrijwillig weiden, de koe aan het stuur

Stempel-Def-V2
De koe de vrije keuze geven is een prachtig punt van melken met een robot. Dat de koe dan ook nog zelf uit mag maken of ze buiten een portie gras wil vreten is het summum van het vrije koeienleven... maar best ingewikkeld voor de veehouder. Ik sprak boer Gert erover. Hij presteert het om zelfs in deze regenachtige week volop weidegang te geven en een robotbezoek van gemiddeld 2,7 keer per dag te halen met een enkele ophaalkoe... knap hoor! Gert is niet ontevreden over zijn keuze voor rantsoenweiden op zijn huiskavel van 15 hectare achter de stal. De koeien willen 's morgens best naar het verse gras buiten. Aan het eind van de dag is alles afgegraasd en willen ze wel weer naar binnen. Als lokker ligt er 's middags vers voer voor het voerhek.
Geen kunstgrepen, eigenlijk maakt Gert het voor mij weer simpel. Wel geeft hij dagelijkse aandacht aan de hoeveelheid extra gras en koegedrag. Zo stelde hij woensdag even de selectiepoort bij, zodat 's morgens zoveel mogelijk koeien naar buiten mochten, want 's middags zou het gaan regenen. "En vaarzen voed ik op. Je ziet dat ze dan beter in het ritme komen. Dat werkt echt."
Weiden bij de robot wordt steeds gewoner, dankzij veehouders als Gert die zelf uitvinden wat het beste werkt. Er zijn immers nog weinig handboeken waar je abc-tjes uit kunt halen. Ik juich het toe dat de Duurzame Zuivelketen veehouders gaat helpen met de zoektocht naar kennis over Automatisch Melken en weidegang. In het project Robot & Weiden gaan veehouders mèt hun adviseurs samen kennis ontwikkelen. Melk je met een robot en wil je van anderen leren en meedenken, meld je dan aan bij je eigen zuivelonderneming. Zie ook de link: Met 'Robot & Weiden' samen werken aan meer weidegang.
Willen we robot en weiden combineren, dan moeten we de koe goed begrijpen. Ik vond een mooi stukje Nieuw Zeelands onderzoek. Bij volledig weiden bleken koeien alleen nog in beweging te komen voor vers gras. Dat zie je heel duidelijk in het diagram hieronder.
140530 koe-activiteit
Tip: In een vrijwillig systeem komt de koe alleen in beweging voor vers gras of vers voer. Bij robotmelken gaat het om: goede melkgift dankzij voldoende melkingen en melkingen door voldoende beweging! (melkgift/melkingen/beweging). De koe komt in beweging voor vers weidegras (naar buiten toe) en vers voer in de stal (naar binnen toe). Overweeg om pas tegen de tijd dat u de koeien echt naar huis wilt hebben vers voer voor het voerhek te draaien.
140530 verloop-bodemtemp
Afgelopen weken was het nog krap, maar inmiddels staat op veel plaatsen genoeg etgroen om in te scharen. We zien het terug in de cijfers: het Ruw Eiwit steeg afgelopen week naar 275 g per kg ds. In grasrantsoenen zal het ureum daarom oplopen. Al te hoge gehaltes voorkom je met iets meer snijmaïs en/of minder eiwitaanvulling aan het voerhek. Het suikergehalte daalde naar 123 g suikers/kg ds en de VEM steeg naar bijna 1050 VEM/kg ds.
Kortom, puik weidegras. Alleen jammer dat de uitbundige regenval het op sommige plekken even onmogelijk maakt om er in te weiden.

140530 regenval
Dinsdag en woensdag kwam het water met bakken naar beneden. Soms zit er niks anders op dan je verlies te accepteren en de koeien maar een paar dagen binnen te houden. Je ziet in het land meteen of alle greppels en sloten goed afvoeren. Verder is al dat vocht goed voor de grasgroei en met de zon erbij kunnen de koeien gelukkig snel weer naar buiten.

de-Weideman-Def