Stichting Weidegang gaat nieuwe groep WeideCoaches opleiden

Stichting Weidegang wil een nieuwe groep adviseurs in de melkveehouderij laten aansluiten op zijn netwerk van WeideCoaches. WeideCoaches zijn niet in dienst van de stichting maar binnen hun organisatie de expert op het gebied van gras en beweiden. De stichting leidt de WeideCoaches permanent op in de Praktijkschool voor Beweiding. Daarnaast verzorgen de WeideCoaches op projectbasis ook betaalde adviezen aan melkveehouders. Voor de nieuwe groep WeideCoaches zijn er op dit moment nog geen concrete projecten waar zij een rol in kunnen spelen.

De praktijkschool

In de Praktijkschool voor Beweiding leer je hoe je op een praktische manier melkveehouders kan begeleiden op gebied van graslandmanagment en beweiden. Naast theorie over gras en weiden en het overdragen van kennis ga je veel het veld in om te kijken en te oefenen.

Het nieuwe speerpunt van de stichting daarbij is weidegang integraal te benaderen vanuit het oogsten van gras en het voeren van koeien. Door dit te benaderen vanuit de hele kringloop van koe – mest – bodem – gras geven we de melkveehouder nieuwe knoppen in handen om het rantsoen van koeien uit te balanceren en zoveel mogelijk melk uit gras te halen.

De praktijkschool staat onder leiding van Bert Philipsen en René Schepers.

De opleiding start in februari 2020. Voor de aspirant WeideCoach zijn er geen kosten verbonden aan de opleiding, deze worden gedragen door de Stichting Weidegang.

Eisen aspirant WeideCoach:

• Adviseur in de melkveehouderij met duidelijke interesse voor gras en weiden
  • Ruimte vanuit de werkgever om in het eerste jaar vijf opleidingsdagen te volgen en daarop volgende jaren tenminste drie
  • Mogelijkheid om vanuit eigen organisatie in het eerste jaar een groep melkveehouders te begeleiden, om de opgedane kennis gelijk in praktijk toe te passen

Aanmelden en selectie

Je kunt je aanmelden door een mail te sturen met een korte motivatie + CV aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vermeld daarbij ook voor welke werkgever je werkt en wat je ervaring is met gras en beweiden. Aanmelden kan tot 21 december 2019. Op basis van de aanmeldingen selecteert Stichting Weidegang maximaal 10 nieuwe aspirant WeideCoaches.

Heb je nog vragen over de opleiding mail dan naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel naar +3123 23 020 23.