De Weideman: Investeringen in het verleden, garanties voor de toekomst!

24 oktober 2014

Investeringen in het verleden, garanties voor de toekomst!

Stempel-Def-V2

Kon je de koeien maar van die sneeuwsloffen aan doen, of je graszode verstevigen met een flexibele laag eronder, weet ik veel. Nu de regen met bakken uit de lucht komt zie je weer hoe belangrijk draagkracht is en dat de verschillen tussen percelen groot zijn. Op hogere gronden zie je de koeien vaak nog probleemloos weiden zonder dat de hoeven door de graszode gaan. Maar op veengrond en klei is het na een smak water wel een ander gezicht. De dammen en het eerste gras daar in de buurt krijgen het te verduren. De schade valt te beperken door de koeien per perceel maar één keer er in te doen en één keer eruit. Of, nog mooier: aan de achterkant erin, aan de voorkant er weer uit. Verder is het nu lonend als je eerst de lagere percelen hebt geweid en hogere en drogere percelen nog kunt benutten.

Als het echt te nat is, prikken de hoeven door de graszode en kun je maar beter (tijdelijk) stoppen met weiden. Die pootafdrukken komen vol water te staan en je graszode loopt veel schade op. Een gedroomde oplossing is er bij mijn weten nog niet, maar gelukkig liggen er wel proeven en berekeningen over weiden, vertrapping en kosten en baten van betere ontwatering. Met metingen en cijfers die iets meer zeggen dan: het is goed of het is slecht. Wist je bijvoorbeeld dat de minimale benodigde draagkracht voor een lopende koe 7 kg/cm² bedraagt? Bij onderzoek naar onderwater drainage bleek dat de grens tussen doorlopen of wegzakken. Onderstaand plaatje laat zien wat het verschil is tussen percelen met en zonder onderwater drainage: in oktober bleef de draagkracht op de percelen met drainage drie weken langer boven de kritieke grens (de groene lijn). Betere ontwatering maakt een vroegere start mogelijk in het voorjaar en weken langer doorweiden in het najaar.

141024 draagkracht
Percelen met onderwaterdrainage hebben een hogere draagkracht (in kg/cm²) dan percelen zonder. De grens voor vertrapping ligt op 7 kg/cm² (de groene lijn). Bron: Veenweiden Innovatiecentrum, Zegveld.

De waarde van die extra dagen is groot. Onderzoekers berekenden dat een investering van 1800 euro per hectare terug verdiend wordt als het 400 kg ds meer grasbenutting oplevert. Dat komt overeen met ongeveer tien dagen weiden bij een grasgroei van 40 kg ds per hectare per dag. Kijk hier voor het Alterra-rapport met de berekeningen.

Ik vertaal het graag nog even door: het is lonend om materiaal en uren te besteden aan verbetering van de afwatering en ontwatering. Kapotte eindbuizen, verstopte duikers, dichtgelopen greppels: (laten) vervangen en verbeteren levert rendement op. Ik zeg maar zo: goede investeringen in het verleden bieden garanties voor de toekomst!

141024 wei
Zorg dat de eindbuizen open zijn om het water van een regenbui snel weg te laten lopen. In het weiland op de foto rechts is de draagkracht nog net voldoende. Wie rustige koeien heeft die lekker doorgrazen is nu in het voordeel.

Bodemtemperatuur (°C) grasgroei en opbrengstcijfers

141024 tabel groeicijfers2
Bron: Amazing Grazing, Dynamisch Weiden, Agrifirm Feed
-- Geen gegevens beschikbaar

In de tabel zie je dat de voederwaarde afgelopen week sterk daalde, tot onder de 900 VEM per kg ds. Een gevolg van de lagere verteerbaarheid van het gras. Het ruw eiwit gaat ook omlaag, naar 215 g per kg ds.

Door de weersomstandigheden van afgelopen dagen wordt het weiden er niet makkelijker op. Om de koeien toch op de melk te houden is het advies om het belangrijkste deel van het rantsoen op stal te verstrekken en het weidegras nu te beschouwen als een eiwitrijk toetje.

de-Weideman-Def

logo-zuivelnl