De Weideman: "Herfstgras, trainingsgras!"

2 september 2016

De Weideman: Herfstgras, trainingsgras!

Stempel-Def-V2

Tip: De dagen worden al wat korter en dus de nachten langer. Als je omwille van de warmte in de nacht weidt is het binnenkort goed om weer om te schakelen naar overdag weiden. Koeien vreten in het licht langer door dan in het donker. Dat komt dan de opname ten goede.

Tip: Wortelonkruiden zijn nu goed in de groei, dus kun je ze goed bestrijden. Ridderzuring en paardenbloem hebben in de nazomer een neerwaartse sapstroom, waarmee het bestrijdingsmiddel goed naar de wortel gaat. De werking is daardoor beter dan in het voorjaar. Zorg dat het onkruid voldoende blad heeft zodat het bestrijdingsmiddel goed opgenomen wordt (volledig rozet-stadium). Ridderzuring mag nog geen zaadstengel hebben. Ridderzuring kun je ook handmatig bestrijden door uit te steken met de zuringsteker.

Enkele honderden melkveehouders pakken het weiden weer op, nadat ze de koeien jaren op stal hielden. Als Weideman vind ik dat fantastisch en een applausje waard. Want het vergt moed om die knop om te zetten. En het eerste jaar weiden is er één van vallen en opstaan. De nieuwe weiders die ik spreek vinden het in het begin echt moeilijk om twee weken vooruit te kijken, de grasvoorraad te schatten en concreet te plannen. En de voeding goed af te stemmen op de soms wisselende grasopname van de koeien. Dat is vooral in het eerste jaar een punt, want koeien die jaren los voer voor de bek kregen, moeten echt leren om voor hun kostje te werken in het land. Dat doen de oudere koeien vaak beter dan de vaarzen. En dan gaat het niet meteen van een leien dakje. Vervolgens krijg je ook nog weerstand van je voerleverancier, van de buurman, van je vader… ja, ga er maar aanstaan. Dus ik zeg: hulde! In het tweede jaar weiden gaat alles overigens een stuk makkelijker en in het derde jaar komen de puntjes op de i.

Voor wie plannen maakt volgend jaar weer te gaan weiden heb ik een leuke tip: benut het herfstgras voor training van je koeien en jongvee! Er zit nog lekker veel VEM en eiwit in, en inkuilen is in het najaar toch moeilijker en minder rendabel. Herfstgras brengt het meeste rendement op als je het rechtstreeks omzet in melk. De benutting is goed en je spaart inkuilkosten uit.

Raster bijvoorbeeld twee grote blokken in en doe de koeien een paar uur per dag naar buiten, in een soort standweidesysteem. Weet je zeker dat je volgend jaar wilt starten, dan kun je ook meerdere percelen maken. De koeien komen lekker aan hun beweging en maken kennis met gras. Vooral als er een ruime snede staat gaat dat het best.
De basis blijft het voer binnen. Iedere kg vers gras die ze buiten opnemen is een mooi beetje extra eiwit in het rantsoen. Er groeit grofweg nog 40 kg drogestof per dag. Met tien koeien op een hectare is er dan een aanbod van 3-4 kg ds per koe per dag. Normaal gesproken vreten koeien die hoeveelheid in een uur of vier in de weide, maar als ze het nog moeten leren, zal dat dus wat minder zijn.

Verder is het een goed idee om het oudere jongvee ook een tijdje buiten te doen. Daar heb je heel veel plezier van als ze later als vaars de wei in gaan. Ze kunnen mooi in het najaarsgras leren wat gras is, wat een sloot is en een draad.

20160902 systeem

Tenslotte nog een tip: geniet van de verbaasde reacties van buren en adviseurs. Geef er een slimme draai aan door ze een goed verzonnen reden op de mouw te spelden. Dat jij volgend jaar weer gaat weiden, dat hoeft nu nog niet iedereen te weten. Nieuwe weiders kunnen zich laten begeleiden door een weidecoach van de stichting Weidegang. Zie www.stichtingweidegang.nl

20160902 kroonroest
Hier en daar is al kroonroest gezien in het gras, een typisch herfstverschijnsel. Een perceel met veel kroonroest is voor beweiding een stuk minder smakelijk en kun je beter maaien. Laat gras niet te lang worden, dus maai regelmatig en werk bossen weg.

bodemtemperatuur, grasgroei en samenstelling
20160903 meetnet
--=Geen gegevens beschikbaar
Bronnen:Amazing Grazing, De Heus Voeders BV, Agrifirm Feed, VIC Zegveld, CAH Vilentum en van Hall Larenstein.
Afgelopen week groeide het gras nog zo’n 50 kg drogestof per dag dag per ha. Dat is nog best voor deze tijd van het jaar. Momenteel wordt er overal op etgroen ingeschaard en dat zien we terug in een stijgende voederwaarde: ruim 985 VEM en 245 g ruw eiwit. Met deze kwaliteit gras zijn de koeien goed op de melk te houden!

de-Weideman-Def

logo-zuivelnl