De Weideman: Sloopcampagne
Krijg jij ook een knoop in je maag als je ineens via je krant of de radio die advertenties over ‘sloopmelk’ van Wakker Dier te lezen of te horen krijgt? Ik noem dit een sloopcampagne. Het zet onze goede relatie met de samenleving (die hebben we) op scherp, want die probeert Wakker Dier te slopen.
We hebben met veel openheid geïnvesteerd in onze relatie met de burger. Met resultaat, want het imago van de melkveehouderij is ijzersterk. En omdat de maatschappij meekijkt blijven we ook scherp. Er is de afgelopen tien jaar veel geïnvesteerd in nieuwe stallen met meer koecomfort. En als Weideman ben ik enorm trots op onze inzet om de koeien in de wei te houden. En dat alles zie je terug in de cijfers: onze koeien zijn afgelopen zeven jaar gemiddeld ruim vijf maanden ouder geworden. En ze worden drie maanden ouder dan in bijvoorbeeld Vlaanderen.
Laten we niet in de val trappen door cynisch te worden van dit soort negatieve geluiden. Als we ons achter onze muren terugtrekken wacht ons hetzelfde lot als de varkenshouderij. Varkensvlees wordt nog volop gegeten, maar er is amper waardering meer voor de sector. En als je geen mooie verhalen meer kan vertellen over je product, blijft concurreren op kostprijs over. Wat mij betreft moeten we juist nu doorgaan en inzetten op het zetten van stappen om de levensduur verder te verlengen. Kunnen we dit in een gezamenlijke inspanning doen, zoals we met weidegang hebben gedaan? Ik zie in elk geval al één overeenkomst: koeien die langer gezond meedoen zijn beter voor je portemonnee, net zoals het rechtstreeks omzetten van gras in melk met weidegang ook geld oplevert. Worden je koeien ouder, dan heb je minder jongvee nodig en bovendien produceert een koe van zeven jaar het meest efficiënt melk. En eerlijk is eerlijk, met een betere planning van jongvee-opfok en het versterken van je vakmanschap daarin is best winst te behalen, net als bij weidegang.
We kunnen de maatschappelijke organisaties dan vertellen dat dit meer oplevert. Want op deze manier worden alle koeien ouder en niet enkel de 20% die de zuivel voor de Nederlandse supermarktschappen levert. Het is prima als Wakker Dier zich wil inzetten voor een hogere prijs voor die Nederlandse markt. Maar dan niet met een gemene en eenzijdige sloopcampagne. Als we samen iets opbouwen zijn boer en koe het beste af.
We spreken elkaar,