Grip op Gras zoekt ambitieuze melkveehouders

Gras is de basis van de melkveehouderij. Weidegang is een efficiënte manier om vers gras te oogsten en eiwit te benutten. Steeds meer melkveehouders streven er naar meer gras rechtstreeks om te zetten in melk om kosten te besparen en meer eigen eiwit te halen van eigen land. Dit is het moment om het weideseizoen te evalueren en na te denken over stappen die je volgend jaar wilt zetten.

In het project Grip op Gras leert een groep ambitieuze melkveehouders scherper te sturen en een stap verder vooruit te denken in beweiding. In Grip op Gras is ruimte om een nieuwe groep melkveehouders te begeleiden in 2023-2024. Melkveehouders die kansen zien om forse stappen te zetten om weidegang te optimaliseren kunnen zich aanmelden via https://www.stichtingweidegang.nl/gripopgras.html

Melkveehouders kun ook eerst één van twee open dagen bezoeken om te zien welke stappen de deelnemende melkveehouders dit jaar in het project hebben gezet met de inrichting van de huiskavel, het graslandmanagement en door het aanvullend rantsoen af te stemmen op gras in de wei. Tijdens een rondleiding door het weiland en de stal laten ze zien wat gelukt is, wat tegenviel en welke ambitie ze hebben voor 2023. Tijdens de open dag is hun WeideCoach aanwezig om vragen te beantwoorden over opties om weidegang op verschillende type bedrijven in te vullen.

Deze veehouders nodigen je uit om hun bedrijf te bezoeken:

OPEN DAG ZATERDAG 15 OKTOBER 2022:

Familie Leenaars – WeideCoach Berdine Sweep

De familie Leenaars melkt 102 koeien met 2 melkrobots op een huiskavel van 14 hectare. Het doel van de familie Leenaars binnen het project Grip op Gras is om een optimale vers gras opname te hebben middels weiden, maar ook met zomerstalvoedering in combinatie met robot melken.

Wanneer: zaterdag 15 oktober 2022 van 13.30 tot 15.30

Waar: Wilgenweg 2, 4927 SH Hooge Zwaluwe

Aanmelden: info -at- sweepagro.nl

Bij voorkeur vooraf aanmelden. Dit kan door de WeideCoach een mail te sturen. Burgers zijn niet uitgenodigd voor deze vaktechnische dag.

Voor vragen kun je terecht bij Stichting Weidegang:

OPEN DAG DONDERDAG 27 oktober 2022:

Familie Ekenhorst – WeideCoach Bernd Hietberg

De familie Ekenhorst melkt 95 koeien met 2 melkrobots op een huiskavel van 25 hectare. Het doel van de familie Ekenhorst binnen het project Grip op Gras is om de koeien met plezier de weide in te laten gaan, maar ook door robot weiden meer gras in de koe te krijgen.

Wanneer: donderdag 27 oktober 2022 van 13.30 tot 15.30

Waar: Coevorderweg 9, 7776 AA Slagharen

Aanmelden: b.hietberg -at- daphetdrentsehart.nl

Voor vragen kun je terecht bij Stichting Weidegang: