Skip to main content

Column De Weideman: Weidemelk wereldwijd

Het is toch alweer 10 jaar geleden dat de Nederlandse zuivel Weidemelk introduceerde. Het paste zo mooi en zo logisch bij de vermaarde Nederlandse weidelandschappen die door de eeuwen heen zijn gevormd door de koe. Het is een prachtig gezicht de koeien in dat landschap te zien grazen. Wat natuurlijk meespeelde is dat we zo’n drukbevolkt landje zijn in dubbel opzicht: veel mensen èn veel dieren. Vergeleken bij andere landen zijn we hier bezig met een vorm van stadslandbouw. En dus hebben wij het eerst en het meest te maken met de eisen van de moderne (stadse) consument en burger.

Wat begon als een Nederlands feestje heeft leuk uitgewerkt op onze handel met het buitenland. Nederlandse kaas met het Weidemelklogo wordt verkocht in België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje en Zweden. Verse Nederlandse Weidemelk is te vinden in de supermarkten in België en Duitsland. Een pikant detail: Arla bracht in 2015 de eerste verse Weidemilch op de markt. Pikant voor het Deense Arla, omdat daar nog maar een kwart van de koeien in de wei loopt. Als Weidemelk een voorwaarde wordt om in het Duitse supermarktschap te komen, net als in Nederland, dan wordt een groot deel van Arla’s zuivel uitgesloten op deze grote markt. Supermarkten als Lidl, Aldi en Rewe maken al steeds meer werk van Weidemelk in hun streven naar een duurzaam imago. 

Zelfs in de Verenigde Staten staan gras en weidegang in de belangstelling. Het is één van de redenen achter de sterke groei van biologische zuivel in de VS. Waarbij ze al snel ondervonden dat alleen het verkooppraatje niet volstaat. Onderzoeksjournalisten vonden het, naast hun spitwerk in de praktijken van Donald Trump, tijd om met een drone over een biologisch melkveebedrijf te vliegen met 15.000 (!) koeien. Wat bleek: tien procent van de koeien liep slechts in een uitloop op een plek waar geen gras te vinden is. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, en tegenwoordig dus per drone, zal ik maar zeggen.

Als Weideman ben ik er natuurlijk supertrots op dat producten van Weidemelk ook internationaal op steeds meer plekken een voorsprong in de markt krijgen. Dat is goed voor onze melkprijs. Maar ook goed, omdat we weer internationaal de trendsetter zijn in de melkveehouderij en zuivel!

We spreken elkaar,

de Weideman Def

 

logo zuivelnl

De Weideman wordt mogelijk gemaakt door ZuivelNL